James Hetfield



Jag har snott lite fakta från wikipedia.se

James Hetfield är född 3 augusti 1963 i Downey, LA, Kalifornien. Han är den, som tillsammans med trummisen Lars Ulrich, bildade trash-metal bandet Metallica år 1981.
James föräldrar var båda två troende och vägrade ta emot medicin eller annat från sjuvården, vilket resulterade till att båda hans föräldrar dog i cancer. Han beskriver cancern i min favoritlåt "Until it sleeps".

Hetfield har skrivit flera av Metallicas mest kända låtar som "Nothing else matters" och "Enter sandman".

Hetfield är den som sjunger i bandet och hans sångröst har utvecklats från en tämligen ljus och skrikig ton till en mer djup baston.

Han är även känd för att kunna spela mycket snabbt med endast så kallade downstrokes, vilket betyder att när han spelar, för han inte sitt plektrum upp och ner (alternate picking) utan endast nedåt (downstrokes). Hans snabbhet sätts på prov i låten "Master of Puppets" där Hetfield spelar downstrokes genom nästan hela låten.

James har haft problem med spriten, som så många andra rockstjärnor, men han är numera en nykter alkoholist. I låten "house that Jack built" förklarar han hur det känns att vara kontrollerad av alkohol. Huset är kroppen och Jack är whiskeyn Jack Daniels.

Citat från James Hetfield
"Jag ångrar hellre något jag gjort än något jag inte gjorde"¨
"Om jag inte hade haft musiken i mitt liv är det inte omöjligt att jag varit död...och jag vill mycket hellre leva"




Kommentarer
Postat av: sofia

YEAH!!!

Älskar din blogg när du skriver om sånt här!!! :D

2009-03-02 @ 16:50:08
URL: http://peaken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0